Spar penge ved kompensation på flyforsinkelser, overbookninger eller aflysninger

Rigtig mange af os danskere er ikke helt klar over hvilke rettigheder vi har, når vi er ude at rejse. Og rejser man meget, så vil man næsten ikke have undgået at være støt på små såvel store problemer i forbindelse med én eller flere af ens rejser. Problemerne kan være alt fra forsinkelser, overbookninger af fly eller aflyste flyafgange. Når taskerne er pakket og man står ude i lufthavnen i én af disse situationer, så er det ikke altid lige let at være klar på hvilke rettigheder som man egentlig har som passager. Det betyder at man måske er tilbøjelig til at acceptere et lille plaster på såret som kompensation for ulejligheden, selvom man faktisk har ret til meget mere.

 

Denne artikel vil kort gøre dig bedre rustet, i det tilfælde at du er havnet i en situation hvor du som passager ikke er helt klar over dine rettigheder, for kompensation fra dit flyselskab.

 

 

 

 

 

HVORFOR KAN JEG FÅ PENGE TILBAGE/KOMPENSATION?

Lovgivningen på området er sådanne at for at sikre flypassagerer i større eller mindre grad, da kan du have ret til kompensation hvis din flyrejse ikke går som planlagt, og at du f.eks. oplever forsinkelser, overbookninger eller aflysninger.

 

HVOR LÆNGE EFTER KAN MAN FÅ KOMPENSATION?

Det er faktisk muligt at gå hele 3 år tilbage i dit krav om kompensation, hvis dit fly har været enten forsinket mere en 3 timer, været overbooket eller helt aflyst. Så om du står i en situation nu og her, eller du ved at du var ude for en situation for op til 3 år siden, så kan der være en del penge at hente, idet du måske har kompensation til gode.

 

HVAD KAN MAN FÅ KOMPENSATION FOR?

For at opnå kompensation fra dit flyselskab er det en forudsætning at du har været ude for mindst én af nedenstående situationer på din rejse.

 

  • Forsinkelser på +3 timer
  • Overbooking
  • Aflyst fly

 

HVOR MEGET KAN JEG FÅ I KOMPENSATION?

Det er muligt at få op til 4.500 kr. pr. passager hvis f.eks. dit fly er aflyst.

 

Hvor meget du i netop dit tilfælde kan få i kompensation, afhænger af hvilken årsag/type af situation som du har været ude for i forbindelse med din flyrejse. Årsagerne som du kan kompensation for, kan være flyforsinkelser på +3 timer, overbookning af pladser på dit fly eller hvis dit fly bliver aflyst.

 

Udover at typen af situation har betydning for størrelsen på din kompensation, så har længden på din flyrejse også en stor betydning for dette, og her tales der om tre forskellige længder på flyrejse.

 

Tre typer af længde på flyrejse:

  • Under 1.500 km
  • Mellem 1.500 km og 3.500 km
  • Over 3.500 km

 

HVORDAN FINDER JEG UD AF HVOR MEGET JEG KAN FÅ I KOMPENSATION

Størrelsen på din kompensation og om hvorvidt du har krav på denne, kan du finde ud af ved at beregne din kompensation:

 

 

 

HVAD KOSTER DENNE JURIDISKE HJÆLP

Det er helt gratis for dig som passager at få en af disse virksomheder til at føre din sag, uanset udfald!

 

Det er selvfølgelig ikke gratis for en virksomhed at føre en sag på dine vegne, og selvom du ikke skal betale noget til virksomheden for deres hjælp, så skal de jo tjene penge til lønninger, administration og alt andet der hører sig til at drive en virksomhed. Det betyder derfor at virksomheden som hjælper dig, vil tage en del af din kompensation hvis sagen vindes, som betaling for deres arbejde med din sag.

 

Virksomhederne vil oftest køre efter en betalingsmodel der opgøres i procentsatser således at de f.eks. tager 25% af hvad du får i kompensation, så jo mere virksomheden får hentet hjem i kompensation til dig, jo mere vil den også selv tjene. Dette giver derfor også virksomheden et incitament til at få forhandlet den størst mulige kompensation hjem til dig, for dermed tjener de også mere på at have ført netop din sag.

 

FOR MERE INFORMATION & HJÆLP TIL KOMPENSATION